Het verschil tussen SEO en SEA
Er bestaat veel onduidelijkheid over wat precies SEO en SEA is en de verschillen hier tussen. In dit blogbericht zal worden uitgelegd wat de twee termen in houden en wat de belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA zijn. Zie hier de positie in de zoekmachine.
SEO: Search Engine Optimization
SEA: Search Engine Advertising
Wat is SEO?
Search Engine Optimization(SEO) oftewel Zoekmachine Optimalisatie is het optimaliseren van een website op kritische factoren zoals de title tag, meta description etc met als doel een hogere positie te behalen in de organische zoekresultaten, op de voor die pagina relevante trefwoorden en trefwoordcombinaties. Naast het inrichten van deze technische SEO aspecten, kunnen ook teksten SEO geoptimaliseerd worden.
Wanneer duidelijk is welke zoekwoorden belangrijk zijn voor de website/pagina, kunnen teksten hierop aangepast worden. Zoekwoorden komen op cruciale plaatsen in de tekst en worden voorzien van H1 of H2 kopjes. Ook het regelmatig, strategisch laten terug komen van zoekwoorden is belangrijk. SEO staat dus voor alles dat er mee te maken heeft hoe een website wordt ingericht, om uiteindelijk een hogere positie in de zoekmachine te creëren.
Wat is SEA?
Search Engine Advertising (SEA) oftewel adverteren in de zoekmachine heeft eigenlijk niks met de inrichting van je website te maken. Het gaat om adverteren in de zoekmachine.
Mensen zoeken op bepaalde zoekwoorden naar informatie en dan verschijnen er advertenties en organische resultaten. Deze betaalde advertenties komen hier door middel van de SEA.
Ook bij de SEA is het belangrijk te weten welke zoekwoorden belangrijk zijn voor een website of pagina. Met SEA kunt u snel resultaat halen, daar het mogelijk is te betalen is voor een hoge positie op relevante zoekwoorden.
U zet een Adwords campagne als volgt op:
- Eerst stelt men een advertentiegroep op voor de website
- Voeg diverse soorten advertenties toe welke zeer relevant zijn voor de pagina/website
- Voeg relevante zoekwoorden toe aan je campagne
- Stel biedingen in voor uw zoekwoorden
- U betaald alleen voor kliks op de advertenties en niet voor weergaves
Brede zoekwoorden: alle zoekopdrachten in combinatie met uw zoekwoord activeren uw advertentie. Voor bijvoorbeeld het woord marketing worden ook online marketing en offline marketing advertenties geactiveerd.
Woordgroep zoekwoorden: zoekwoorden moeten in exacte volgorde geplaatst worden wil de advertentie weergegeven wordt. Bij het woord “ online markting” worden bij online marketing uitbesteden uw advertenties wel geactiveerd en bij het woord marketing online uitbesteden niet.
Exacte zoekwoorden: alleen bij het exacte zoekwoord worden uw advertenties getoond. Bij het exacte zoekwoord [online marketing] worden alleen advertenties met deze combinatie en deze volgorde weergegeven. Ook bij een toevoeging worden er geen advertenties weergegeven.

Het is met Adwords dus sneller mogelijk om direct je bezoeker te bereiken op meerdere zoekwoorden. Echter zijn de kosten hiervoor meestal wel hoger SEO. SEO is namelijk vooral gericht op de lange termijn. Wij kunnen u over beide diensten uitgebreid advies geven!