Waarom zijn zoekwoorden zo belangrijk?
De keywordanalyse is één van de eerste diensten die een SEO bedrijf uitvoert bij het beginnen van een online marketing campagne. Men gaat op zoek naar relevante én interessante zoekwoorden op basis van zoekvolume, concurrentie en haalbaarheid.
De zoekwoordenlijst wordt gemaakt met behulp van de Google Adwords keyword tool. Deze lijst is handig omdat u nu weet hoe interessant de invulling van uw huidige website is en óf er gezocht wordt op desbetreffende zoekwoorden. Ook krijgt u een beeld hoe moeilijk het kan zijn om de eerste pagina te bereiken in de zoekresultaten.
Door de SEO van uw website zo optimaal mogelijk in te richten, rankt Google uw website goed. Daarnaast is het belangrijk om op relevante zoekwoorden hoog in Google te komen, maar wat zijn nu interessante en relevante zoekwoorden voor uw website? Zijn dit alleen maar zoekwoorden met een hoog zoekvolume?
Zoekwoorden analyse
In zoekwoordanalyses wordt een onderscheidt gemaakt tussen generieke en specifieke zoekwoorden. Generieke zoekwoorden zijn woorden met een hoog zoekvolume, maar met een lage waarde. De specifieke zoekwoorden hebben een lager zoekvolume, maar meer waarde. Dit is dus belangrijk om te weten hoeveel tijd én geld je het gaat kosten om hier een toppositie te behalen.
Generieke zoekwoorden
Stel, u heeft een webshop waarin u bier verkoopt. Zoekwoorden op generiek niveau zijn dan bijvoorbeeld ‘bier kopen’, ‘online bier kopen’ en ‘bier webshop’. Op deze termen zit een hoog zoekvolume, maar de concurrentie is waarschijnlijk ook moordend. Het is misschien wel aantrekkelijk om op deze woorden flink in te zetten met je homepage, maar dit kost veel energie én geld. Daarnaast bevinden mensen die zoeken op generieke termen zich vaak in de informerende fase van het aankoopproces. Dit betekent dat de conversiekans laag ligt.
Specifieke zoekwoorden
Zoekwoorden op specifiek niveau hebben een hoge waarde omdat de bezoeker die op deze zoekwoorden zoekt, ver gevordert is in het aankoopproces. De zoekwoorden worden steeds ‘langer’, dit worden ook wel de longtail-keywords genoemd. Voorbeelden bij de webshop voor bier: ‘jupiler krat online kopen’ en ‘voordelig online heineken inkopen’. Kenmerken van longtail zoekwoorden zijn onder andere; lager zoekvolume, minder concurrentie maar wel hoge conversiekans. Het is dus de moeite pagina’s te optimaliseren voor longtail-keywords.
Ga dus, voordat je een pagina gaat vullen met allerlei informatie, na welke zoekwoorden relevant én haalbaar zijn voor je pagina/website. Denk hierbij ook aan synoniemen, enkel- en meervouden en vergelijkbare termen.