Zoekmachine Marketing 2013
Het is inmiddels februari 2013 en de zoekmachine marketing markt blijft zich ontwikkelen. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die zich in 2012 hebben voorgedaan en wat zijn de trends voor 2013?
Ontwikkeling Bing
Bing ontwikkelt zich steeds meer als de grootste concurrent van Google. Jammer voor ons, Nederland, dat Bing geen voet aan de grond heeft, krijgt en wil. Bing geeft volledige inzichten in hun zoekmachine door bergen aan informatie te verschaffen waar je als online marketeer zeer nuttige dingen mee kan doen. Ze geven bijna alles prijs, van rankings tot CTR.
Maar met deze informatie kán Google niet achterblijven, Bing blijft immers de grootste ‘concurrent’ van Google. De webmaster hulpprogramma’s van Google zullen in 2013 dus een daadwerkelijke verbetering ondergaan
SEO Optimalisatie
In 2013 wordt het nog belangrijker de SEO (Search Engine Optimization) van je website zo optimaal in te richten. Ten eerste zijn teksten op je website belangrijk voor Google én voor de bezoeker. Schrijf je teksten dus niet alleen voor de zoekmachine, maar gebruik wel de juiste zoekwoorden.
Ten tweede is de ‘technische’ SEO belangrijk. Dit zijn o.a. de META gegevens, title tags en zoekmachine vriendelijke URLs.
Gebruikerservaring
Dat de ervaringen van vorige gebruikers erg belangrijk blijkt te zijn, zagen we al terug in de reisbranche. Hotels en/of appartementen met een goede beoordeling en positieve reviews worden meer geboekt dan die met een negatievere beoordeling. Dit ontwikkelt zich ook naar de zoekresultaten in Google. Websites met een goede beoordeling, bijvoorbeeld via beslist.nl, krijgen één of meerdere gouden sterren. Dit komt krachtig en betrouwbaar over. Ook in Adwords zijn deze beoordelingen terug te vinden.
Unieke content
Unieke content schrijven zal belangrijk blijven in 2013. Daarnaast is het beter voor de zoekresultaten dat uw website dynamisch blijft. Een dynamische website is voor Google beter dan een statische website en je zult dus beter gevonden worden.